Köpvillkor reservdelar
Vänligen läs dessa köpvillkor och bestämmelser noggrant innan beställning sker av reservdelar/tillbehör från Cylinda. Genom att beställa produkter från oss samtycker du till dessa villkor och bestämmelser.
1. Allmänt
Dessa leveransvillkor gäller för leverans av reservdelar/produkter. Leverans sker från Cylindas centrala reservdelslager i Örebro enligt de villkor som anges i nedanstående text. Leverans av produkter är endast möjligt inom Sverige. Vi skickar alla reservdelar/tillbehör med normal postgång.Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid Konsumentköplagens bestämmelser, liksom Distans- och hemförsäljningslagen.
Cylinda förbehåller sig rätten att komplettera och ändra dessa leveransvillkor utan särskild anledning och vid varje tidpunkt.
2. Leverans
Beställda produkter levereras i sitt originalutförande. Cylinda förbehåller sig rätten till mindre tekniska ändringar som inte påverkar funktionen. Utleverans av beställd produkt sker som regel samma arbetsdag. Leveranstiden är 2-4 arbetsdagar med B-post, på de produkter som finns på reservdelslagret i Örebro. Du betalar endast fraktkostnaden på 50 SEK inkl. moms utöver reservdelen.3. Betalningsvillkor
Leverans sker efter betalning. Cylinda använder Payex som leverantör av kort- och direktbankbetalningar på internet. Payex använder sig av högsta möjliga säkerhetsnivå genom hela betalningsprocessen för att du ska vara trygg med din betalning vid e-handelsköp.4. Ej utlöst paket
För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Cylinda rätten att debitera dig 200 SEK inkl. moms för Cylindas uppkomna kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad.5. Transportskada eller defekt reservdel
Transportskadade produkter ska, inom 7 arbetsdagar från att du erhållit produkten, anmälas till reklamation@elektroskandia.se med bifogade bilder på yttre och inre emballage samt skadan på produkten. Som skada räknas både synliga och dolda skador. Tänk på att behålla allt emballage vid transportskada. Skadade reservdelar/tillbehör måste returneras i obruten förpackning.6. Ångerrätt och retur
Som enskild konsument har du, när du handlar varor på distans, 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerrätten löper från den dag du tar emot varan. Du har rätt att försiktigt undersöka produkten. Förpackning får inte brytas i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper och funktion.Om du hanterat produkten i större utsträckning än som varit nödvändig för att fastställa dess egenskaper och funktion har Cylinda rätt att få ersättning för den värdeminskning som detta medfört. Observera att etiketten som sitter på förpackningen måste vara intakt. Ångerrätten gäller inte om du har använt produkten. Eventuell retur av produkt skall sedan ske inom 14 dagar från det att du erhållit reservdelen/tillbehöret. Följesedel ska bifogas returnerad reservdel/tillbehöret.
Skada som uppstår till följd av bristfällig emballering återbetalas ej. Returer får ej återsändas mot postförskott. Bytes- och returrätt gäller inte elektroniska komponenter som exempelvis kretskort/styrkort, motorer med mera. Vi följer Konsumentköplagens och Allmänna Reklamationsnämndens regler och råd gällande reklamationer och bytesrätt. Vi rekommenderar att du skickar retur med en försändelse som kan spåras eller i rekommenderad försändelse.Det är viktigt om godset skulle försvinna eller skadas. Du som konsument svarar själv för kostnader i samband med retur av varor.
Återbetalning av returnerad produkt sker utan onödigt dröjsmål efter att produkten är mottagen, kontrollerad och godkänd av retur-&reklamationsavdelningen, dock senast 30 dagar efter att returen har mottagits. Vid felbeställd vara sker återbetalning via Payex. Vid fellevererad vara eller om Cylinda av misstag rekommenderat fel reservdel via kontakt med oss, sker återbetalning via Payex där vi även ersätter eventuell fraktkostnad.